Nog altijd stromen bij branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) klachten binnen over de invoering van de kilometerheffing in België. Volgens een woordvoerder zijn de problemen van vrijdag nog altijd niet opgelost.

De klachten gaan onder meer over problemen met de uitgifte van tolkastjes bij grensovergangen. Ook vallen de kastjes uit of klopt het geregistreerde gewicht van auto’s niet.

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) is gevraagd met haar Belgische collega in overleg te gaan om tot een oplossing voor de problemen te komen. “Wij zijn nu in afwachting van haar antwoord”, aldus TLN maandag. Een woordvoerder van de minister laat desgevraagd weten dat de kwestie de aandacht heeft en dat er constructieve gesprekken over zijn met België.

Invoering kilometerheffing

Sinds vrijdag zijn vrachtwagenchauffeurs die door België rijden verplicht in hun cabine een kastje te plaatsen dat de gereden kilometers registreert op basis van gps-gegevens. Chauffeurs die zonder kastje rijden, riskeren een boete van 1000 euro.

Vrachtwagens vanaf 3,5 ton moeten tussen de 7,4 en 29,2 cent per kilometer tolweg afrekenen, afhankelijk van onder meer de grootte en uitstoot van het voertuig. De zuiderburen schatten de jaarlijkse opbrengst in op 750 miljoen euro en willen met een deel hiervan het wegennet verbeteren. De Nederlandse transportsector wordt volgens berekeningen van TLN met ongeveer 60 miljoen euro per jaar aan extra kosten opgezadeld.

Lange files

De invoering van de kilometerheffing gaat gepaard met veel verkeersopstoppingen, omdat chauffeurs langs de kant staan om de kastjes te installeren. Maandagochtend stonden aan beide kanten van de Frans-Belgische grens opnieuw lange files op de snelwegen. Bovendien hebben boze chauffeurs opnieuw blokkades opgeworpen op de weg vanaf Kortrijk richting Frankrijk, aldus de ANWB.

De Belgische transportfederatie Febetra sprak vrijdag al van "een volledige mislukking" en een "complete chaos". Kastjes zouden niet voorradig zijn en vaak niet werken. Bovendien zouden servicepunten dicht zijn en callcenters onbereikbaar.

De Vlaamse minister van mobiliteit Ben Weyts toonde zich vorige week niet onder de indruk van de kritiek. "Vrachtwagenbestuurders konden al maanden op voorhand, sinds oktober 2015, een bakje aanvragen", aldus Weyts tegen de Vlaamse zender VTM. De heffing uitstellen heeft volgens hem geen zin. "Want dan wordt de aankoop ook opnieuw uitgesteld."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl